תהליך החלמה אחרי ניתוח כריתת שד הוא דבר שיש לשים עליו תשומת לב רבה. לא מדובר בהחלמה מורכבת, וגם לא קשה, אבל חשובה במיוחד. הסיבה היא שלא מדובר בניתוח “רגיל”. נכון, כל המצבים הדורשים התערבות כירורגית הם לרוב מצבים מורכבים, אך הכל יחסי בחיים שלנו, וכאשר מסתכלים על הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר, קל יותר להבין את הרגישות שיש, ולא מדובר רק ברגישות פיסית, לאחר ניתוח כריתת שד.

הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש לזכור הוא שכמעט בכל המקרים בהם אישה עוברת הליך של כריתת שד, מדובר בכריתה על רקע גידול סרטני. עצם ההתמודדות הנפשית והמנטלית עם המפגש עם מחלת הסרטן הוא כבר דבר מורכב בפני עצמו. הוסיפו לכך את הטיפולים המקדימים שלעיתים נעשים, תלוי במקרה כמובן, לצד ההשלכות על החיים הפרטיים, על הקריירה, על חיי החברה וכיו”ב, והנה לכם מצב בו ההחלמה הופכת מורכבת, לפחות כמו המצב הרפואי הדורש אותה.

כיצד להבין החלמה אחרי ניתוח כריתת שד?

החלמה אחרי ניתוח כריתת שד כוללת התמודדות המורכבת מגורמים שונים.

1. סרטן – כפי שכבר תואר, ההתמודדות עם הסרטן מייצרת סטרס גדול על המערכת, לעיתים בצורה קיצונית, מה שמייצר תופעות לוואי גופניות וקשיים רגשיים כאחד. חשוב לזכור כי גם לאחר הניתוח יש תקופה שעלולה להיות מלחיצה, תקופה בה הגוף מחלים מהניתוח, אך המודעות זוכרת כי בסופו של תהליך יש לבדוק כי אכן הייתה החלמה מלאה והסרה מלאה של הגידול.

1. נשיות – ההתמודדות הנוספת והמורכבת לא פחות שעוברת כל אישה בהחלמה מניתוח כריתת שד, התמודדות שמתחילה הרבה לפני הכריתה וההתאוששות ממנה, היא המפגש עם הרעיון של אובדן שד, סמל לנשיות, איבר שמחבר אותה להנקה ותינוקות, ומשפיע על מבנים פסיכולוגיים מורכבים

2. החלמה רגשית – כפי שכבר נגענו מעט, המפגש הרגשי עם הסיטואציה כולל בתוכו את אתגר הנשיות והאיבר הספציפי המדובר, וזאת לצד התמודדות רגשית עם המפגש עם מחלת הסרטן, עם החשש מול הליך כירורגי רפואי, ועוד.

3. חברתית ומשפחתית – המפגש עם בני המשפחה, ולאחר מכן עם החברים והחברה בכלל, עלול באופן טבעי להטריד את מחשבותיה של כל אישה לפני ואחרי כריתת שד.

שחזור השד לאחר כריתה

לאחר החלמה אחרי ניתוח כריתת שד נשים רבות בוחרות לבצע שיחזור של השד. כדאי אולי להבין כבר עכשיו, כי במקרים רבים מאוד ניתן לבצע את שחזור השד כבר כחלק מהליך הניתוח הראשוני להסרת הגידול, כך שהרבה נשים יכולות להימנע מעגמת הנפש שנובעת מהמפגש הוויזואלי עם גופן לאחר שינוי כה משמעותי, לצד הימנעות מניתוח נוסף.

במקרים מסוימים, לרוב במצבים בהם המחלה מתקדמת מאוד, לא ניתן לבצע שחזור שד מיידי עם הכריתה. במצבים אלו יש לאפשר החלמה מלאה לאחר ניתוח הכריתה, ובחינה מחודשת של המצב. כמובן שישנן נשים שבוחרות לא לבצע שחזור שד.