בני זוג באים יחד לזוגיות כשהם לרוב שונים בתכונותיהם ובהרגליהם. הבעיה מתחילה כשהתכונות או ההרגלים פוגעים בדברים מהותיים כמו תכנון פיננסי, אבל גם פה יש מה לעשות. רוצים לקבל רעיונות? הנה המדריך המלא.

בחסות בנק לאומי

איזון במצב שבו אחד מבני הזוג מאוד שקול וזהיר בכספים בעוד השני פזרן וחסר אוריינטציה פיננסית עלול להיות משימה קשה. מה שנראה בהתחלה שולי מבחינת מערכת היחסים הופך עם השנים לאתגר משמעותי, בעיקר אם בני הזוג ממילא שונים בתכונות ובהרגלים שלהם. אחרי שמוסיפים למשוואה גם את הילדים ואת עלויות הגידול שלהם, מבינים שהחיים ביחד בשלום דורשים הרבה עבודה קשה מכל הצדדים המעורבים.

מבחינת הנתונים היבשים, ההוצאה החודשית הממוצעת של משק בית בישראל עומדת על כ-13 אלף ש"ח בחודש ללא דיור ועל כ-16 אלף ש"ח עם דיור. מלבד שכר דירה או משכנתא, ההוצאות הכי גדולות של משק הבית הן על תחבורה ותקשורת ולאחר מכן על מזון. לשם השוואה, ההכנסה החודשית הממוצעת היא כ-20 אלף ש"ח.

אז על פניו, יש פער חיובי בין ההכנסות וההוצאות והמון מרווח לגמישות במשקי בית בישראל. אבל בפועל, תכונות והרגלים של בני הזוג קובעים את הביטחון הפיננסי לא פחות מאשר הסכום הריאלי בחשבון הבנק. אז מה עושים כדי לפתור את הבעיה? הנה כמה הצעות לחיים משותפים בשלום:

1. המפתח הוא מינון והבנה

הכי חשוב להבין שהעובדה שבני הזוג מתייחסים לכסף באופן שונה לא אומרת שהם מבינים יותר או פחות מאיתנו. המסקנה הנכונה יותר היא שלכל אחד ואחת חוזקות וחולשות, סגנון אחר ותקשורת שונה. על בסיס ההבנה הזו, ניתן לשנות את מינון ההערות וגם לפעול במישור האופרטיבי.

הצעד הראשון שאותו צריך לעשות הוא לשקף אחד לשני את התחושות – כולל התסכולים, הרגשות, הפחדים והאכזבות. אם מבססים מערכת זוגית על תקשורת פתוחה וכנה, לא נותנים לבעיות להצטבר ולגדול מתחת לפני השטח. בנוסף, זו דרך מעולה להרגיש "ביחד" ולהבין שגם האחריות וגם הניהול הם לגמרי משותפים.

2. תכננו את העתיד

תכנון וודאות מעניקים לכולנו שקט וביטחון. זה מתחיל בנתונים סטטיסטיים מובהקים שאותם אחד מבני הזוג יכול להחליט שהוא מזין לתוך מחשבון משכנתא כדי להרגיש בטוח יותר עם ההחלטה הפיננסית הכי קריטית עבור משק הבית, אך כולל גם את המעקב אחר חשבון האשראי החודשי או הקבלה מהמכולת. כל עוד תדברו על הדברים שצפויים בתקופה הקרובה, תוכלו לדעת מה ההוצאות הנגזרות מכך וגם מה ההכנסות שצפויות להשתנות.

הקשבה אחד לשני היא שיטה טובה למצוא את עמק השווה. בני זוג חייבים לתכנן יחד את העתיד, למרות שאולי כל אחד ואחת מהם רואה אותו בצורה מעט שונה. הדגש בשלב הזה הוא יותר על התכנון ופחות על התוצר, כי התהליך הוא חלק בלתי נפרד מהמטרה.

3. יישום וגמישות

מחויבות של שני הצדדים תעזור לעשות מאמץ לעמוד בתכנון. בין היתר, עליכם להבהיר שהתכנון מחייב את שני הצדדים ושאין מקום להעביר ביקורת. אם כבר השקעתם בחזון של העתיד המשותף, מה שיישאר לכם זה להיצמד לתוכנית וליישם אותה.

לבסוף, יש המון מקום לגלות גמישות: אף תכנית היא לא קבועה ותמיד יש שינויים שדורשים התאמות. בשלב הזה, אפשר לגלות גמישות גם כדי להפחית את החרדה ועל מנת לקבל החלטות באופן מושכל יותר. גם פה, השאיפה היא לעשות את התהליך ממקום של רצון משותף והקשבה ולא מתוך מקום של התנגשות וקונפליקט.

כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.